Forma Media
Avaleht
Maainfo
Tellimine
Maainfo
Reklaam
Maainfo
Toimetus
Maainfo
Kodu Kauniks 2016
Maainfo
Otsing
Maainfo
Arhiiv
Forma Media

Teemad
Kodu ja sisustus
Forma
Aed ja taimed
Forma
Tee ise
Forma
Retseptid
Forma

Uudised
Kodu & Aia toimetus uuel aadressil
Forma
Forma
Koduaia kujundamise koolitus
Forma


 
Forma Media

Retseptid

Forma Media
KEVAD KAUSSI!
14.04.2011 15:44 Tiina Tammet Loe kommentaare (0) Prindi

Värske ja vitamiinirikas!
Värske ja vitamiinirikas!

Fotod: Juta Kübarsepp

 


Mulle meeldib süüa teha, kui on sööjaid! Ainult endale süüa teha on harjumatu, nagu ka üksi süüa. Söömine on ikka seltskondlik tegevus, kui ka koos perega räägitakse maailma asju või päevategemisi. Kahju, kui selleks aega ei jää!
Viimastel aastatel olen hakanud rohkem jälgima, mida kodus sööme, seetõttu on toidueelistused ehk ka tervislikumaks muutunud. Võimalikult vähe tarbime valgest nisujahust saadut ning viinereid, sealiha, vorsti ja võidemargariini. Suhkru asemel sööme rohkem mett. Samas ei ole me kuigi ranged ja igaühel on oma eelistused, mis teeb ühise söömaaja pisut keerulisemaks.
 
Köögis
Mulle meeldiks teada, kust tuleb see toit, mida söön! Tuttavalt kasvatajalt ostetud liha on minu jaoks väärtuslikum kui suurpoest saadud praetükk, võimalusel eelistan lammast või ulukit. Samuti olen pirts kartulite suhtes – no omakandi kartulid lihtsalt maitsevad paremini!
Püüan rohkem ikka algainetest süüa teha, mitte osta poolvalmis tooteid. See võtab küll rohkem aega, aga mis siis – kuhu mul selle eluga siis nii kiire on? See on loominguline tegevus – toit valmib peas samamoodi kui pliidil. Olemas on ettekujutus, millise maitsevärviga peaks roog tulema ning siis tuleb leida tee selleni. Toidus peaks sisalduma "säde", mis sööjaid sütitab ja teeb kõhu rõõmsaks.
Kuigi mulle meeldib vahemeremaade köök, maitsevad ka aasia toidud, mida ma ise siiski meister tegema pole. Paremini õnnestuvad supid, voki- ja pajaroad, millega pole vaja palju vaeva näha.
Suvine söögitegemine seostub maakoduga – sealse värske õhu ja töötegemise toel tekitatud isuga on nii toidu tegemine kui selle söömine palju nauditavam kui linnarutiinis. Mõnus on grillida või fooliumi sees sütel küpsetada – ka aedvilja ja kala. Magusasõber ma eriti ei ole, kuid suvised marjad mõnes magustoidus sobivad hästi.
Mulle meeldib, et pood ei ole maal kohe käeulatuses. Hea on nautida aeglast elu – see paneb mõtte tööle ja annab oskuse loominguliselt ära kasutada olemaolevaid toiduaineid ning seda, mis õues parasjagu kasvab.
 
Aias
Armastan taimedega katsetada, sortide ilu ja maitset võrrelda, samas mõnda ka talveks varuda. Maakodus kasvab meil väike ürdiaed: maitse- ja teetaimed on nii võimsad, et ühe pere jaoks polegi neid palju vaja!
Aiatoimetajana proovin igal aastal mõne uue taime kasvatamist, seega tuleb neid hiljem ka köögis ja sööjate peal testida. Kasvatan ka ise veidi aedvilju – hooaja toit on meile oluline. Suvine-sügisene värske kartul, porgandid, sibulad, naerid, aed- ja põldoad, kurgid, kõrvitsad jm tuleb kõik oma põllupeenrast. Mõistagi ka salatimaterjal, mida saab igal aastal alati millegipärast rohkem maha pandud, kui ära süüa jõuaks. Kuigi omakasvatatu ei vasta alati euronõuetele, on see siiski kõige usaldusväärsem. Rääkimata rahuldusest, mida oma kätetöö pakub, kui miski eriti uhkelt kasvab ja saaki annab.
Aiahooaja alguses on alati vajadus vitamiinide järele: vara tärkavad talisibulad ning murulaugud süüakse meil alati üsna maatasa. Kevadiselt karged ilmad ja pikalt õues olemine aga nõuavad ka soojendavat sööki. Sestap on igakevadises lõunamenüüs sageli roheline supp – algul nõgese- ja naadilehtedest, siis oblikast ja kevadel kiiresti kasvavast spinatist. Oblikat ja spinatit ongi õige süüa kevadel noorena, mil oblikhappesisaldus pole nii suur. Sellise supi täiesti vältimatu lisand on leeskputke noored võrsed. Rohelist supileent rõõmustab aga taldrikule lisatud keedetud muna.
 


Roheline kananarmasupp
Kana
kartulit
nõgese- ja naadikasve, oblika- või spinatilehti
 
* Keeda kanast puljong, puhasta liha kontide küljest, tükelda ja lisa hiljem supisse
* Lisa kartulid.
* Viimasena pane potti noored värsked (või külmutatud) nõgese- ja naadikasvud, oblika-või spinatilehed.
* Maitseks lisa paar leeskputke noort võrset või parema puudumisel kuivatatud leeskputke.
* Keeda veel paar minutit, maitsesta pipra ja soolaga.
* Serveerimisel lisa taldrikusse pool kõvaks keedetud muna.
 


Ürdivõi
1 pakk taluvõid
maitsele sobiv segu 2-4 värskest maitsetaimest: rosmariin, murulauk, till, petersell, aed-harakputk, estragon, münt, majoraan, piparrohi, salvei, basiilik jt
1/2 küüslauguküünt
noaotsatäis soola
 
Ürdivõi, mis krõbedale röstleivale või terakuklile silutuna annab elule õige maitse, teenib alati sööjate kiituse. Ehtsa poolpehme või sisse tuleb osavasti segada mõnda sorti rohelisi maitsetaimi – mitte liiga palju erinevaid ja soovitatavalt võimalikult peeneks hakitult, lisaks tera küüslauku ja õige vähe soola. Sega ained kahvliga ja tõsta mõneks ajaks jahedasse.

Sinu kommentaar
Nimi: 
E-post: 
Sisesta pildil olev tekst *: This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Lisa kommentaar